Назва міста і реєстрація торгової марки
Реєстрація назви населеного пункту як торгової марки води
Цікавим є теоретичне питання: чи можливо якомусь одному з виробників, наприклад – мінеральної води, зареєструвати для себе як торгову марку найменування населеного пункту? Наприклад – міста, в якому він виробляє свою мінеральну воду? І що робити в цьому самому місті іншим виробникам мінеральної води, якщо вони теж хочуть свою воду назвати ім'ям цього міста?
Про це - поговоримо далі!
Що про це каже Закон?
Давайте розглянемо питання з точки зору чинного законодавства України.
Для того, щоб зареєструвати найменування населеного пункту як ТМ, необхідно врахувати наступне.
1. Відповідно до чинного законодавства України торгова марка (скорочено - ТМ) - це позначення, за допомогою якого одні і ті ж товари чи послуги одних осіб відрізняються від таких же товарів та послуг інших осіб. Так це на момент написання цієї статті встановлює ст. 1 чинного Закону України "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг" (далі - Закон).
2. Відповідно до п. 1 ст. 5 вищезазначеного Закону – правова охорона надається Знаку, який не суперечить публічному порядку, принципам гуманності та моралі, та на який не поширюються підстави для відмови в наданні правової охорони, встановлені Законом.
3. Відповідно до п. 2 ст. 5 Закону об'єктом знаку може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, у тому числі: імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація таких позначень.
4. Відповідно до п. 2 ст. 6 Закону не можуть отримати правову охорону позначення, які:
• зазвичай не мають розрізняльної здатності і не набули такої внаслідок їх використання;
• складаються лише з позначень, або даних, що є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів та послуг;
• вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товару або послуги, місце і час виготовлення або збуту товару чи надання послуги.
5. Згідно з п. 3 ст. 6 Закону не можуть бути зареєстровані як знаки позначення, тотожні або схожі настільки, що їх можна сплутати... з географічними зазначеннями походження товарів, що охороняються відповідно до Закону України "Про правову охорону географічних зазначень"". І ст. 1 цього Закону уточнює, що географічне зазначення - найменування місця, що ідентифікує товар, що походить з певного географічного місця.
От власне і все. Закон - проти реєстрації назви міста у торговій марці.
Назва населеного пункту та розрізняльна здатність торгової марки
ТМ має розрізняльну здатність, якщо вона:
• сприймається споживачами саме як торгова марка конкретної особи (асоціюється із виробником);
• ідентифікує (відрізняє від інших) товари чи послуги, що виробляються або надаються цією особою.
Як бачимо, Закон прямо та явно проти того, щоб позначення у вигляді назви населеного пункту було зареєстровано як торгова марка, оскільки такі позначення «вказують на … місце виготовлення … товару».
По-перше, позначення має насамперед виконувати головну функцію та призначення торгової марки, а саме: надавати можливість відрізняти товари або послуги одних осіб, для яких використовується торгова марка, від товарів чи послуг інших осіб.
Звичайно, Україна - поки що не ідеал у тому, щоб показати приклад бездоганного проведення кваліфікаційної експертизи заявлених позначень.
Та й не могло бути інакше. Згадайте, що Україні лише 20 років. І природно, що вся система реєстрації торгових марок ще розвивається.
Україна створювала систему реєстрації торгових марок просто з нічого, із чистого листа. Честь та хвала співробітникам Укрпатенту, що вони все ж таки створили її. Так, вона не бездоганна, але вона працює.
По-друге, позначення не повинно вводити в оману щодо товару (послуги), місця походження товару, дійсного виробника товару чи особи, яка надає послугу, порушувати громадський порядок та не повинно мати негативного впливу на споживача. Якщо є один із виробників мінеральної води в цьому населеному пункті, отже, там можуть бути інші виробники. І реєстрація ТМ у вигляді назви цього населеного пункту може позбавити інших виробників права на таку назву. А це – вже штучне обмеження конкуренції.
Крім того, необхідно враховувати, що місце виготовлення мінеральної води також може надавати характерні риси якості мінеральної води.
Миргород і його бренди
І ось у статті ми наводимо чотири торгові марки, що пов’язані з Миргородом. У цьому випадку ситуація склалася така:
• Миргород - позначення, яке являється географічним найменуванням населеного пункту.
• В місті є різні виробники мінеральної води;
•І всі ці виробники хочуть використовувати назву міста Миргород для вказівки місця походження товару;
• Місце походження товару надає мінеральній воді, що виробляється в регіоні, відповідні особливості та репутацію.
ВИСНОВОК відповідно до чинного на сьогоднішній день Закону: таке позначення не повинно бути зареєстроване як торговельна марка, оскільки не має розрізняльної здатності для жодного з наявних виробників мінеральної води в цьому регіоні.
Вищезазначені торгові марки належать різним юридичним особам. Номери Свідоцтв на торгові марки: 76530, 110840, 129620 та 146216.
На наш погляд, всі вищезазначені торгові марки подібні до ступеня змішування. Такою є реальність. Нагадаємо, що тотожність та ступінь схожості торгових марок перевіряється за трьома критеріями.:
- Фонетичним (звуковий: що ми чуємо?);
- Візуальним (зоровим - що ми бачимо?);
- Семантичним (смисловий: що це означає?).
При цьому багато розвинених країн вважають, що якщо торгові марки можна сплутати хоча б за одним із критеріїв, то ту, яка подана пізніше - не можна реєструвати. І в цьому з ними солідарний і український Закон «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг». Ст. 6 цього Закону говорить про те, що Не можуть бути зареєстровані як знаки позначення, що є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати із знаками раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг..
Чому є схожі торгові марки у різних юридичних осіб?
Щоб не гадати на кавовій гущі, ми дамо найточнішу відповідь: "Так карти лягли!" :)
Нагадуємо, що клас води в Україні звучить так:
Клас 32: Пиво; безалкогольні напої; мінеральні та газовані води; фруктові напої та фруктові соки; сиропи та інші складники для виготовляння безалкогольних напоїв.
При цьому в пояснювальних примітках до товарів 32-го класу Всесвітня організація інтелектуальної власності зазначає:
Клас 32 включає, в основному, безалкогольні напої, а також пиво.
Зокрема, до Класу належать:
- Напої з незначним вмістом алкоголю.
До класу не відносяться:
- Напої на лікувальні (медичні) потреби (вони належать до 5 класу);
- Молочні напої (молоко – переважний компонент) (вони належать до 29 класу);
- Напої на основі кави, какао або шоколаду (вони належать до 30 класу).
Загалом треба сказати, що зареєстровано знаків для води, зокрема й для мінеральної води, досить багато. Клас води – це 32-й клас МКТП - Міжнародної класифікації товарів та послуг. Якщо тільки спробувати оцінити, а скільки взагалі торгових марок води зареєстровано в Україні, то треба сказати – чимало.
Нагадаємо, що є дві можливості зареєструвати ТМ для води в Україні: національна процедура та міжнародна процедура (Мадридська система) реєстрації знаків.
Яна Кондратюк
Провідний юрист
До речі, міжнародну реєстрацію торгових марок дуже активно використовують транснаціональні компанії. Наприклад, всесвітньо відомий TUBORG по 32-му класу для пива та води заявив дев’ять ТМ: TUBORG (словесна торгова марка), TUBORG (пляшка, як торгова марка), TUBORG BEER, TUBORG BLACK, TUBORG GOLD, TUBORG GREEN, TUBORG LEMON, TUBORG COLD SHOT 6.5 та TUBORG LOUD&LIVE.
В свою чергу по національній процедурі реєстрація торгових марок в Україні проходить також досить активно. Станом на 25.03.2012 року по національній процедурі зареєстровано 12507 знаків. Але потрібно розуміти, що використовувати національну процедуру могли також і іноземні заявники.
У цій статті не ставилась задача проаналізувати тотожність та схожість торгових марок, що наведені вище. Просто шляхом аналізу законодавства та практики реєстрації ми намагались проаналізувати особливості реєстрації назви міста у якості знаку для товарів та послуг.
© Яна Кондратюк, 2012
Щось залишилось незрозумілим?
Напишіть автору на email info@tm.ua і ми постараємось Вам відповісти.
Копіювання.
Копіювання (друк) повністю або частин цієї статті
можливе лише за умови прямого посилання на наш сайт - https://tm.ua
Вдячні за розуміння та успішного Вам бізнесу!
Реєстрація Вашої торгової марки - розпочнімо негайно!