Реєстрація торгової марки
Україна, Євросоюз та всі країни світу
RU
UA

Назва міста і торгова марка

Назва населеного пункту як торгова марка мінеральної води



торгова марка мінеральної води Цікавим є теоретичне питання: чи можливо якомусь одному з виробників, наприклад – мінеральної води, зареєструвати для себе як торгову марку найменування населеного пункту? Наприклад – міста, в якому він виробляє свою мінеральну воду? І що робити в цьому самому місті іншим виробникам мінеральної води, якщо вони теж хочуть свою воду назвати ім'ям цього міста?
Про це - поговоримо далі!

Що про це каже Закон?
Давайте розглянемо питання з точки зору чинного законодавства України.
Для того, щоб зареєструвати найменування населеного пункту як ТМ, необхідно врахувати наступне.
1. Відповідно до чинного законодавства України торгова марка (скорочено - ТМ) - це позначення, за допомогою якого одні і ті ж товари чи послуги одних осіб відрізняються від таких же товарів та послуг інших осіб. Так це на момент написання цієї статті встановлює ст. 1 чинного Закону України "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг" (далі - Закон).
2. Відповідно до п. 1 ст. 5 вищезазначеного Закону – правова охорона надається Знаку, який не суперечить публічному порядку, принципам гуманності та моралі, та на який не поширюються підстави для відмови в наданні правової охорони, встановлені Законом.
3. Відповідно до п. 2 ст. 5 Закону об'єктом знаку може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, у тому числі: імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація таких позначень. торгова марка води
4. Відповідно до п. 2 ст. 6 Закону не можуть отримати правову охорону позначення, які:
 • зазвичай не мають розрізняльної здатності і не набули такої внаслідок їх використання;
 • складаються лише з позначень, або даних, що є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів та послуг;
 • вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товару або  послуги, місце і час виготовлення або збуту товару чи надання послуги.
5. Згідно з п. 3 ст. 6 Закону не можуть бути зареєстровані як знаки позначення, тотожні або схожі настільки, що їх можна сплутати... з географічними зазначеннями походження товарів, що охороняються відповідно до Закону України "Про правову охорону географічних зазначень"". І ст. 1 цього Закону уточнює, що географічне зазначення - найменування місця, що ідентифікує товар, що походить з певного географічного місця.
От власне і все. Закон - проти реєстрації назви міста у торговій марці.

Назва населеного пункту та розрізняльна здатність торгової марки


ТМ має розрізняльну здатність, якщо вона:
сприймається споживачами саме як торгова марка конкретної особи (асоціюється із виробником);
ідентифікує (відрізняє від інших) товари чи послуги, що виробляються або надаються цією особою.
Як бачимо, Закон прямо та явно проти того, щоб позначення у вигляді назви населеного пункту було зареєстровано як торгова марка, оскільки такі позначення «вказують на … місце виготовлення … товару».
По-перше, позначення має насамперед виконувати головну функцію та призначення торгової марки, а саме: надавати можливість відрізняти товари або послуги одних осіб, для яких використовується торгова марка, від товарів чи послуг інших осіб.
Звичайно, Україна - поки що не ідеал у тому, щоб показати приклад бездоганного проведення кваліфікаційної експертизи заявлених позначень.
Та й не могло бути інакше. Згадайте, що Україні лише 20 років. І природно, що вся система реєстрації торгових марок ще розвивається.
Україна створювала систему реєстрації торгових марок просто з нічого, із чистого листа. Честь та хвала співробітникам Укрпатенту, що вони все ж таки створили її. Так, вона не бездоганна, але вона працює.
торгова марка старий миргород По-друге, позначення не повинно вводити в оману щодо товару (послуги), місця походження товару, дійсного виробника товару чи особи, яка надає послугу, порушувати громадський порядок та не повинно мати негативного впливу на споживача. Якщо є один із виробників мінеральної води в цьому  населеному пункті, отже, там можуть бути інші виробники. І реєстрація ТМ у вигляді назви цього населеного пункту може позбавити інших виробників права на таку назву. А це – вже штучне обмеження конкуренції.
Крім того, необхідно враховувати, що місце виготовлення мінеральної води також може надавати характерні риси якості мінеральної води.

Миргород і його бренди


І ось у статті ми наводимо чотири торгові марки, що пов’язані з Миргородом. У цьому випадку ситуація склалася така:
Миргород - позначення, яке являється географічним найменуванням населеного пункту.
В місті є різні виробники мінеральної води;
І всі ці виробники хочуть використовувати назву міста Миргород для вказівки місця походження товару;
Місце походження товару надає мінеральній воді, що виробляється в регіоні, відповідні особливості та репутацію.
ВИСНОВОК відповідно до чинного на сьогоднішній день Закону: таке позначення не повинно бути зареєстроване як торговельна марка, оскільки не має розрізняльної здатності для жодного з наявних виробників мінеральної води в цьому регіоні.
Вищезазначені торгові марки належать різним юридичним особам. Номери Свідоцтв на торгові марки: 76530,  110840, 129620 та 146216.
На наш погляд, всі вищезазначені торгові марки подібні до ступеня змішування. Такою є реальність. Нагадаємо, що тотожність та ступінь схожості торгових марок перевіряється за трьома критеріями.:
- Фонетичним (звуковий: що ми чуємо?);
- Візуальним (зоровим - що ми бачимо?);
- Семантичним (смисловий: що це означає?).
торгова марка миргородське джерело При цьому багато розвинених країн вважають, що якщо торгові марки можна сплутати хоча б за одним із критеріїв, то ту, яка подана пізніше - не можна реєструвати. І в цьому з ними солідарний і український Закон «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг». Ст. 6 цього Закону говорить про те, що Не можуть бути зареєстровані як знаки позначення, що є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати із знаками раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг..

Чому є схожі торгові марки у різних юридичних осіб?
Щоб не гадати на кавовій гущі, ми дамо найточнішу відповідь: "Так карти лягли!" :)

Нагадуємо, що клас води в Україні звучить так:
Клас 32: Пиво; безалкогольні напої; мінеральні та газовані води; фруктові напої та фруктові соки; сиропи та інші складники для виготовляння безалкогольних напоїв.
При цьому в пояснювальних примітках до товарів 32-го класу Всесвітня організація інтелектуальної власності зазначає:
Клас 32 включає, в основному, безалкогольні напої, а також пиво.
Зокрема, до Класу належать:
- Напої з незначним вмістом алкоголю.
До класу не відносяться:
- Напої на лікувальні (медичні) потреби (вони належать до 5 класу);
- Молочні напої (молоко – переважний компонент) (вони належать до 29 класу);
- Напої на основі кави, какао або шоколаду (вони належать до 30 класу).
Загалом треба сказати, що зареєстровано знаків для води, зокрема й для мінеральної води, досить багато. Клас води – це 32-й клас МКТП - Міжнародної класифікації товарів та послуг. Якщо тільки спробувати оцінити, а скільки взагалі торгових марок води зареєстровано в Україні, то треба сказати – чимало.
Нагадаємо, що є дві можливості зареєструвати ТМ для води в Україні: національна процедура та міжнародна процедура (Мадридська система) реєстрації знаків.
торгова марка название города

Яна Кондратюк

Провідний юрист

Лише за міжнародною процедурою станом на 25.03.2012 року до України заявлено 8720 міжнародних торгових марок. Проаналізувати, скільки з них отримало реєстрацію – дещо складніше. Оскільки частина з них - все ще в процесі реєстрації та остаточного рішення про реєстрацію поки що не отримали. Принаймні із наявних баз даних на зазначену раніше дату підтверджується реєстрація 6601 міжнародної ТМ. З цікавих знаків можна відзначити "Lemonadoff" від Tovarichtchestvo s ogranitchennoy otvetstvennostyu "E.D.A." (Так дано назву на сайті www.wipo.int). Або цікаву назву має – "fitELLA" польської компанії FOODCARE SPУLKA Z O.O. W ZABIERZOWIE.
До речі, міжнародну реєстрацію торгових марок дуже активно використовують транснаціональні компанії. Наприклад, всесвітньо відомий TUBORG по 32-му класу для пива та води заявив дев’ять ТМ: TUBORG (словесна торгова марка), TUBORG (пляшка, як торгова марка), TUBORG BEER, TUBORG BLACK, TUBORG GOLD, TUBORG GREEN, TUBORG LEMON, TUBORG COLD SHOT 6.5 та TUBORG LOUD&LIVE.
В свою чергу по національній процедурі реєстрація торгових марок в Україні проходить також досить активно. Станом на 25.03.2012 року по національній процедурі зареєстровано 12507 знаків. Але потрібно розуміти, що використовувати національну процедуру могли також і іноземні заявники.

У цій статті не ставилась задача проаналізувати тотожність та схожість торгових марок, що наведені вище. Просто шляхом аналізу законодавства та практики реєстрації ми намагались проаналізувати особливості реєстрації назви міста у якості знаку для товарів та послуг.

© Яна Кондратюк, 2012

Щось залишилось незрозумілим?
Напишіть автору на email info@tm.ua і ми постараємось Вам відповісти.

Копіювання.
Копіювання (друк) повністю або частин цієї статті
можливе лише за умови прямого посилання на наш сайт - https://tm.ua
Вдячні за розуміння та успішного Вам бізнесу!

Реєстрація Вашої торгової марки - розпочнімо негайно!