Реєстрація торгової марки
Україна, Євросоюз та всі країни світу
RU
UA

Торгова марка

Що таке торгова марка


Згідно з Цивільним кодексом України, торговельна марка - це будь-яке позначення чи комбінація якихось позначень, що здатні відрізняти товари і послуги одних виробників від таких самих або однорідних товарів і послуг інших виробників. Далі на сайті, щоб уникнути плутанини в термінології, ми просимо Вас розуміти, що під термінами: торговельна марка, торговельна марка, товарний знак, знак для товарів і послуг, торговий знак, ТМ, слід розуміти, що йдеться про торгову марку. А саме тлумачення спеціальної термінології є в нижній частині цієї сторінки.

Як ШВИДКО зареєструвати торгову марку?

Зателефонуйте 0987733353, напишіть в Telegram, Viber, Skype або на info@tm.ua


Що може бути торговою маркою


Торговою маркою можуть бути ті позначення, які передбачені діючим українським Законодавством.
А) Відповідно до ст. 492 Цивільного кодексу України, торгова марка, це:

  1. 1. Слова, літери, цифри (і їх будь-які комбінації).
  2. 2. Зображувальні елементи (тобто - картинки, зображувальні символи та їх поєднання / комбінації).
  3. 3. Колір і Комбінації (поєднання) кольорів.

Б) Крім вище перерахованих, чинний Закон Про охорону прав на знаки для товарів і послуг (скорочено - Закон про Знаки) передбачає (Стаття 5. Умови надання правової охорони) ще один вид знаків:

  1. 4. Власні імена.

В) Далі, у свою чергу, чинні підзаконні Правила складання, подання та розгляду заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг передбачають, що крім вище перерахованих є ще кілька видів знаків (1.4. Об'єктами правової охорони можуть бути такі знаки):

  1. 5. Об'ємні (тривимірні) знаки у вигляді фігур або їх композицій у трьох вимірах (англ. - Three-Dimensional Mark).
  2. 6. Комбінації будь-яких вище перерахованих символів та позначень (це передбачають і Кодекс, і Закон, і Правила). Часто такі позначення називають комбінований знак.
  3. 7. Звукові.
  4. 8. Світлові.

Г) Зазначимо, що відповідно до Правила З Інструкції (у редакції 2011 року) до чинного в Україні Сінгапурського договору (Сінгапурський договір про право товарних знаків та Правила до Сінгапурського договору про право товарних знаків із змінами від 01.11.2011) додатково передбачені такі види знаків:

  1. 9. Голографічні знаки (англ. - Hologram Mark).
  2. 10. Рухові знаки (англ. - Motion Mark). Їх ще називають - знаки, що рухаються або змінні знаки, а також - анімаційні знаки
  3. 11. Мультимедійні знаки (англ. - Multimedia mark). Фактично, це - ті самі знаки, що рухаються, але крім руху знак супроводжується і звуком (аудіорядом)
  4. 12. Позиційні знаки (англ. - Position Mark).

Д) Знаки, що являють собою невізуальні позначення, але інші **, ніж звукові (англ. - Mark Consisting of a Non- Visible Sign Other Than a Sound Mark). Під цими знаками маються на увазі нетрадиційні невидимі знаки:

  1. 13. Нюхові, тобто знаки - запахи або ароматичні знаки (англ. - Smell / olfactory marks).
  2. 14. Смакові (англ. - Taste marks).
  3. 15. Дотикові, ще їх називають - Текстурні або Тактильні позначення (англ. - Tactile marks).

* ПРИМІТКА. Зауважимо, що можуть існувати інші, нині ще не класифіковані знаки. Відповідно до Інструкції (Правил) до Сінгапурського договору передбачено, що можливі й інші види нетрадиційних та невізуальних позначень.

** Відповідно до положень Сінгапурського договору "країни, що тільки ще розвиваються та найменш розвинені країни" (до яких з 2006 року Укрпатент, мабуть, відносить і Україну) мають право не реєструвати ті знаки, які Національному відомству цієї країни технічно складно чи неможливо уявити у надрукованому вигляді (опублікувати друкарським способом). Заявникам важливо пам'ятати, що офіційна позиція Укрпатенту така, що до внесення відповідних змін до законодавства України голографічним, анімаційним, мультимедійним, позиційним, тактильним, нюховим, смаковим знакам - не надається правова охорона в Україні. У зв'язку із цим Заявки на такі позначення не приймаються. Так це передбачають "МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг" (це - документ Укрпатенту, скорочено - Методичні рекомендації УП) у п. 2.3. Додатково зазначимо, що змінні (анімовані) та позиційні ТМ в Україні часто заявляються як звичайні позначення. Що дозволяє отримати на них правову охорону.

Види торгових марок


Словесні ТМ

словесна торгова марка

Словесні знаки являють собою літери, слова та словосполучення, друкарські (шрифтові) символи, цифри у будь-якому їх поєднанні.
На прикладі – словесний знак "DUROV". Він написаний оригінальним шрифтом чорного кольору. Слово (DUROV), це - англійська транслітерація прізвища засновника Telegram - Павла Дурова. Ця ТМ була зареєстрована нашим Агентством в Україні у 2009 році. № 102621.

 словесна торгова марка N.1.

Також словесним буде знак на прикладі знизу. Він є поєднанням латинського буквеного символу "N", точки як шрифтового знака - "." та цифри "1", тобто у цілому - "N.1.". Нами його зареєстровано згідно зі Свідоцтвом № 119180 ще 25.02.2010.
Також словесним буде цифровий знак "777". Цей знак зареєстровано нами відповідно до Свідоцтва № 94395 у 2008 році.
Аналогічно, словесним знаком буде і просто літера - "і" (зареєстрована нами для сервісу i.ua) або (Свідоцтво № 196803).
Подібні позначення належать до словесних ТМ і є реально зареєстрованими нами знаками наших Клієнтів.
Підкреслимо, що словесні позначення можуть реєструватися як кольоровими, так і чорно-білими. Про те, чи потрібен колір торгової марки - є нижче на цій сторінці.

Зображувальні знаки

зображувальна торгова марка

Зображувальні торговельні марки складаються з графічних елементів, поєднання кольорів або їх комбінацій. Дуже часто зображувальні ТМ є символом: надкушене яблуко у "Apple", трилисник у товарного знаку "ADIDAS" тощо. Зображувальні символи оточують нас з усіх боків. Це три смужки ADIDAS та трипроменева зірка Mercedes, Полковник Сандерс у KFC та невтомний Mr. Proper, все це – зображувальні позначення. На прикладі ліворуч – зображувальний знак, Свідоцтво № 253111, зареєстроване нами для Клієнта Агентства у 2019 році. Як бачите, він являє собою певне зображення. Заявлений він на реєстрацію із зазначенням кольору його елементів. Отже, зображувальний знак може захищати як його власне графічну частину, так і колір цієї графічної частини (чи - цих графічних частин). При цьому питання про те, чи потрібно заявляти такі графічні позначення у кольорі, чи можна не вказувати колір – це питання непросте. Найчастіше на це запитання дає відповідь Попередня перевірка ТМ. Саме в результаті перевірки можна знайти подібні знаки. А вже з аналізу подібних знаків вирішувати, чи треба застосовувати колір, як додатковий елемент відмітної здатності позначення, що заявляється, чи немає сенсу йти на додаткові витрати. Подивитись приклади Зображувальних знаків

Колір чи Комбінації (поєднання) кольорів - Колірний знак

торгова марка tnt

Ці позначення є вказівками конкретного кольору для конкретного товару або послуги.
На прикладі зверху – міжнародна реєстрація №734422. Це типовий приклад того, як захищається один колір. Знак зареєстрований за Мадридською системою в 2000 році для послуг 39 класу - "Послуги експрес-доставки; зберігання товарів; перевезення людей; послуги доставки пошти, включаючи збирання, навантаження, транспортування, відправлення, розвантаження та доставляння вантажу, товарів, посилок, пошти, документів, цінних паперів, журналів та періодичних видань; кур'єрська служба; перевезення вантажів". І вгадайте, хто власник? Правильна відповідь – компанія "TNT Holdings B.V." із Нідерландів, всесвітньо відома служба експрес-доставки TNT. Відповідно й реєстрація охоплювала Євросоюз, країни СНД тощо.
Зрозуміло, що позначення, що складаються лише з одного кольору, досить рідкісні. Річ у тому, що всі Патентні відомства світу в цьому випадку вимагатимуть доказів розрізняльності такого позначення для конкретних товарів або послуг. І доведення цього буде непростим!
торгова марка henkel А ще є знаки, які вже складаються з поєднань кольорів. Такі ТМ захищають кольори або, правильніше, поєднання різних кольорів. На прикладі нижче – міжнародна реєстрація № 732143, власник – компанії Henkel KGaA. Це вже типовий приклад того, як захищається поєднання (комбінація) декількох кольорів. (Color Mark).
Зверніть увагу, що колірні знаки (захист кольору або комбінацій кольорів) дуже характерні для автозаправок. Згадайте, наприклад, зелений колір у заправок "BP", або жовтий - у автозаправок "Шелл", а помаранчевий - у "Лукойл".
Також яскравим прикладом графічного об'єкта, який є поєднанням білого та червоного кольору є фірмовий біло-червоний прямокутник одягу марки Hilfiger. І для одягу це поєднання білого та червоного ототожнюється вже з певним брендом та виробником.
Таким чином, ці позначення теж мають виконувати головну функцію бренду – відрізняти. Відрізняти товари чи послуги одного виробника від аналогічних товарів і послуг іншого виробника. Тобто, саме тому бренд і є брендом, оскільки обіцяє Споживачу: "Я - позначення товару / послуги високої якості!" Ось це і є основна функція брендів.

Власні імена

бренд віктор ющенко

Ці позначення є вказівкою імені, прізвища, а іноді - і по батькові конкретної людини. Зрозуміло, що в частині вказівки власного імені - ці ТМ є звичайними словесними знаками.
Навіщо законодавець у Законі про знаки виділив такі позначення - залишається загадкою. Але – така норма Закону.
На прикладі зверху - найпростіший варіант знака, що є власним ім'ям.

Підшукуючи типовий приклад такого знаку, ми вирішили з'ясувати: а хто з Президентів України вирішив увічнити своє власне ім'я у бренді? Як виявилося, перший із Президентів України, який вважав своє власне ім'я брендом - це був Віктор Ющенко. І подано на реєстрацію Заявок з прізвищем Ющенка – аж 23. Станом на 10.07.2022 – жодна з ТМ не діє. Цікаво, що Президенти Л. Кравчук, Л. Кучма, В. Янукович – не захищали своє власне ім'я. Мабуть, і так влади вистачало. Тому знак "Віктор ЮЩЕНКО", зареєстрований в Україні згідно зі Свідоцтвом № 23284, ми і представляємо зліва як найпростіший приклад такого позначення.
Але фантазія та творчість Заявників – безмежні! знак - имя собственное

Ми якось натрапили на дуже незвичайне позначення! На прикладі знизу – знак, зареєстрований в Україні згідно зі Свідоцтвом № 210787. Це вже – приклад творчості у захисті свого Імені. І не лише його! Цей знак захищає і ПІБ Заявника, які є у знаку – Митропан Сергій Миколайович. І – його номер мобільного телефону. І навіть – фото власника бренду! Браво творчості Заявників!
Щоправда, виникає і професійне питання: а чому в знаку експерт Укрпатенту не виключив із правової охорони (дискламація, код 526) назву міста "Кременчук"? Але це вже – питання до "творчості" експерта Укрпатенту! :)

Зауважимо, що як такі бренди часто заявляють і псевдоніми. Наприклад – для артистів театру та кіно, це – театральні, сценічні псевдоніми. А у співаків, виконавців тощо, це вже – музичні псевдоніми. Часто бувають у нашій практиці й письменницькі псевдоніми. Так само такі позначення реєструються для конкретного товару чи послуги.

У всіх, звичайно, на слуху також імена (бренди) модельєрів, дизайнерів одягу, ювелірних виробів.

Але зауважимо, що ці знаки можуть бути дуже оригінальними.

Об’ємні ТМ

торгова марка tanqueray

Об'ємні знаки - це найчастіше паковання, або тара, ємність або пляшка для товарів компанії. Це особлива група знаків. Об'ємні торгові марки найчастіше реєструються ті тривимірні, просторово особливі об'єкти, за якими споживачі дізнаються товари цього виробника.
Ці знаки реєструються у вигляді тривимірних фігур, що мають індивідуальні особливості у трьох вимірах.
Найчастіше такими знаками є паковання товару (ті ж коробки) або тара (ємності для товарів). Природно, що і реєструються такі товарні знаки як тривимірні. Тому в Заявці на реєстрацію такі знаки подаються теж із зображеннями у трьох вимірах.
На наш погляд, реєстрація об'ємних ТМ має і деякі недоліки в охороні прав та доведенні порушення. Нагадаємо, що для того, щоб захищати оригінальну форму та/або розмальовку товару існує такий об'єкт права інтелектуальної власності як промисловий зразок. Свідоцтво на промзразок якраз і захищає форму та розфарбування.
На зображенні зліва представлена торгова марка Європейського союзу (European Union Trade Mark) компанії "Diageo Brands B.V.". Це - пляшка всесвітньо відомого алкогольного напою - джину Tanqueray. Trade mark number - 005100219.
Наочним прикладом того, що далеко не завжди правильно тривимірні об'єкти реєструвати як торговельну марку служить скасування реєстрації в Україні міжнародної торгової марки № 798984 (зображення цукерки "Raffaello"). Але мало того, що скасували реєстрацію, то ще бельгійська компанія "Соремартек С.А." внаслідок цього програла важливий для неї судовий процес. І причина програшу – через неправильний вибір способу реєстрації об'єкта своїх прав інтелектуальної власності.
У нас на сайті Ви можете також переглянути приклади об'ємних ТМ для пляшки.

Комбіновані знаки

Комбінована торгова марка

Ці знаки можуть складатися з будь-яких поєднань вищезазначених знаків. Вони можуть, наприклад, складатися із зображувального елемента та поєднаного з ним слова чи словосполучення. Або, наприклад, з літер, цифр і додатково - включати зображувальний елемент чи елементи. Тобто сама назва цього типу позначень - говорить про їх комбінований склад.
На прикладі ліворуч – ТМ "BALKAN WATER". Це – класичний комбінований знак. Він є етикеткою на пляшку напою. Складається це позначення із двох частин: словесної та зображувальної.
Словесна частина знаку на прикладі - "BALKAN WATER eurodrinks bw".
Також у складі цього знаку є і зображувальна частина – графічні елементи, які є стилізованим зображенням гір.
Крім того, відмінною частиною цієї ТМ є те, що вона зареєстрована у кольорі. Перше, що впадає у вічі - це поєднання червоного і синього кольору. Це – домінуючі кольори етикетки. Але там ще є й інші кольори: блакитний та білий, на які Заявники часто не звертають уваги. А це – окремі кольори. Таким чином ця ТМ зареєстрована у синьому, червоному, блакитному та білому кольорах.
На вартість реєстрації кількість варіантів того чи іншого кольору ніяк не впливає.
Впливає на вартість реєстрації ТМ те, що взагалі є колір. При цьому під кольором розуміється будь-який колір, крім відтінків чорного.
Тобто, якщо у знаку 2-3-5 або 10 кольорів та відтінків - він кольоровий (у кольорі). І зареєструвати його відразу стане дорожчим на розмір держзборів за колір.
Отже, якщо у знаку є будь-який колір, крім чорного, це - плюс 1000 грн держзбору при подачі Заявки. І ще плюс 200 грн держзбору додатково за публікацію кольорового зображення знака (платиться вже при видачі Свідоцтва).
Як комбіновану ТМ часто реєструють логотип. Але при реєстрації логотипа потрібно мати на увазі, що якщо в ньому є візуально сильний графічний символ, то можливо, що краще зареєструвати дві ТМ. Одну – як комбіновану, а другу – як зображувальну. Зазначимо, що якщо в логотипі присутній і слоган (девіз) Компанії, то він може бути третім позначенням, що рекомендується до реєстрації.

Звукові та музичні торгові марки

 музична торгова марка радіо

Ці нетрадиційні знаки є звуками (англ. - Soud Mark). Звуки можуть бути різні. Від звуку відкривання запальнички ZIPPO до звуку гарчання мотора мотоцикла Harley-Davidson (якому, до речі, відмовили в реєстрації в США), і т.д., і т.п. І це все – оригінальні звуки. Вони - для Його Величності Споживача, так само як і інші види знаків, ототожнюють конкретний товар чи послугу та конкретного виробника.
Фактично такі знаки – це аналоги звукового логотипа. Іноді їх називають іншими термінами: аудіо бренд, музичний бренд, звуковий бренд, акустичний бренд.
Цікаві приклади описів, які наводить WIPO (Всесвітня організація інтелектуальної власності) як зразки опису Звукових знаків:
WIPO 1: ТМ являє собою звуки швидких постукувань, що повторюються, дерев'яної палиці по металевій кришці сміттєвого бака, які поступово стають голоснішими протягом приблизно 10 секунд.
WIPO 2: ТМ є звуками двох кроків, зроблених коровою на асфальті, які супроводжуються звуком мукання корови. який і відтворюється в записі, що додається до Заявки.
Але ж звуки всі різні, а крім того вони - можуть бути ще й музикою. Таким чином, музичні ТМ - це один із варіантів звукового знаку (скорочено - ЗЗ). І оскільки музика може бути дуже різною, то тому і ЗЗ цілком придатні та достатні для того, щоб виконувати основну функцію знаків – відрізняти.
Особливістю реалій України є те, що згідно зі статтею 12 вищезазначеного Закону про Знаки передбачено, що має здійснюватися публікація інформації про знак ("здійснюється публікація в офіційному бюлетені відомостей про видачу свідоцтва"). А офіційний Бюлетень – паперовий. З цього випливає те, що в Україні є можливість зареєструвати тільки такий звуковий чи музичний знак, який можна відтворити поліграфічним способом. А саме: надати його роздруківку у вигляді музичних нот (записи нот на нотному стані).
На Прикладі 1 зліва вгорі – зареєстрована ТМ, власник – Публічне акціонерне товариство "Національна суспільна телерадіокомпанія України", Свідоцтво № 47274. Знак зареєстрований для послуг 35, 38 та 41 класів МКТП (Міжнародної класифікації товарів і послуг) ще у далекому 2005 році. Як можна бачити на зображенні, цей МузЗнак зареєстрований у вигляді нотного ряду (запису нот на нотному стані).
музичний товарний знак радіо Другим зверху на Прикладі 2 - ми представляємо ще один МузЗнак. Його Власник - "Запорізька незалежна телерадіокомпанія «ТВ-5»". І цей знак вже включає як звуки музики, так і слова. Таким чином, МузЗнак може включати як музику, так і слова (словесну частину звукового знака). А може бути і без такої словесної частини (як у прикладі зверху). Вище наведене, у свою чергу, веде до висновку про те, що в Україні також можна зареєструвати:
- Музичні знаки, тобто такі, які складаються лише із символів нотного ряду;
- Музично-словесні знаки, тобто такі, які складаються із символів нотного ряду та набору слів.
Як видно з прикладів, музичні бренди мають право на існування в Україні.
До речі, до свого знаку Запорізька незалежна телерадіокомпанія «ТВ-5» доклала і звуковий запис свого бренду. Тобто - на додаток до графічного зображення окремо доданий ще і звуковий файл. Ми нижче додаємо такий файл, він - з можливістю прослуховування.

Рухові знаки (англ. - Motion Mark)

Анімаційні знаки, які ще називають рухомими, що змінюються, знаки руху - це новий вид знаків. Зверху для прикладу – Європейська анімаційна торгова марка Castrol, Trade mark number 017492513. Для перегляду знака – треба натиснути на стрілку в нижньому лівому кутку. Як правило, такі позначення відносять до так званих нетрадиційних знаків. В Україні вони прийшли як наслідок підписання нами Сінгапурського договору. Відповідно до цього Договору (точніше - Інструкції до нього) такі позначення є рядом змінних зображень, що відображають візуальні зміни елементів у самому знаку. Такі позначення є знаками, які: а) мають зміни щодо положень його елементів, та б) вони використовуються для позначення конкретного товару або послуги.
До речі, Євросоюз не залишився осторонь цієї новинки в галузі індивідуалізації позначень товарів і послуг. ЄС захищатиме права на Motion Mark за процедурою реєстрації EUTM (European Union trade mark).
Станом на 11.07.2020 в Євросоюзі було вже зареєстровано 57 Motion Mark.
Україна також згадує знаки, що рухаються в Методичних рекомендаціях УП.
Відповідно до визначення Укрпатенту, таке позначення (Руховий знак) є зображенням, яке рухається, тобто - з послідовного відтворення переміщення словесних та/або графічних елементів знаку.

motion mark анімаційні знаки

При цьому в цих Методичних рекомендаціях Укрпатент наголошує на тому, що для споживача ці зміни (руху) елементів знака повинні мати саме відмінну функцію. Тобто відрізняти товари чи послуги одного виробника від товарів чи послуг іншого виробника. Але, на жаль, через те, що База ТМ Укрпатенту жодним чином не ідентифікує Заявки на такі позначення, то й не дозволяє шукати. Тобто вони як би є. Але їх і як би немає.
На прикладі зліва під Європейською ТМ – українська реєстрація знаку, що рухається (Свідоцтво України на знак для товарів і послуг № 268269 від 10.12.2019). Тобто, це - типовий приклад того, як захищається знак, що рухається в Україні: подання в Заявці послідовних кадрів. Але те, що це анімаційний знак – можна зрозуміти лише з вивчення самого знака.
При цьому сам Укрпатент у Методичних рекомендаціях вказує на те, що для рухового знаку в Заяві, що подається, може бути додано кілька зображень, які відображатимуть саму динаміку (рух) елементів позначення, що заявляється. Крім того, УП вимагатиме письмового опису того, як позначення змінюється в русі. Також УП додатково вимагатиме представити зразок позначення, що рухається, але вже - в записі на компакт-диску.
Зверніть увагу, що класично у Анімаційного знаку є рух, але немає звуку. Але є знаки, що мають як рух елементів, так і звук. Це вже окремий випадок Анімаційного знака - Мультимедійний знак. Фактично Мультимедійний знак - це поєднання звукового та рухомого знаків.


Нетрадиційні торгові марки в Україні

Станом на 01.11.2022 р. питання реєстрації в Україні нетрадиційних знаків регулюють "Методичні рекомендації з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг" у редакції від 2016 року. І згідно з п.4.7 цього документа передбачено, що обов'язковою умовою належного подання Заявки на знак є подання єдиного зображення знаку. Зрозуміло, що ця умова - нездійсненна для більшості нетрадиційних знаків. А тому згідно з п.4.7. Методичних рекомендацій, якщо і подати Заявку на реєстрацію рухового, мультимедійного, голографічного, позиційного, нюхового або смакового знаку без роздруківки Знаку (а як, наприклад, роздрукувати "смак стиглої вишні"?), то така Заявка вважатиметься не поданою. А Заявнику, який подав таку Заявку, буде надіслано письмове Повідомлення про те, що його Заявка вважається не поданою.
Таким чином: нетрадиційні торгові марки в Україні поки не реєструються. Але! :)
Вище на цій сторінці, описуючи Анімаційні знаки, ми навели приклад обходу цього непродуманого бажання Укрпатенту не приймати такі Заявки: треба подавати послідовність кадрів знаку, що рухається, як єдине його зображення.

Часте питання: А чи потрібен колір у торговій марці?

Ваш знак для товарів або послуг (логотип) може подаватися на реєстрацію як у кольору, так і без зазначення кольору, тобто у чорно-білому виконанні. Закон про Знаки ніяк не коментує цю ситуацію: коли колір потрібен і коли не потрібен. Наші спеціалісти займають наступну позицію. Якщо знак реєструється без вказівки кольору в чорно-білому виконанні, це дає Заявникові певну перевагу. Через те, що тоді колір - не є суттєвою ознакою цього знаку. І власник цієї ТМ може використовувати його у будь-якому кольоровому виконанні.
Якщо знак реєструється в кольорі, тобто кольоровий, виникає інша ситуація. Наприклад, Ви зареєстрували знак у червоному кольорі. Тоді логічно, що застосовувати його бажано в цьому ж червоному, а не зеленому або синьому кольорі. Теоретично ніхто Вас не змусить застосовувати його червоним. Але ж Ви захистили знак у червоному! Логічно і застосовувати його так, як Ви захистили.
Висновок: при реєстрації знаку в кольорі захищатиметься у ТМ саме заявлений колір. І це – не завжди добре. Плюс - за подання заявки у кольорі держава візьме додаткові держзбори при поданні заявки та при отриманні Свідоцтва. А чи треба витрачати зайве?
Але все ж таки дати загальну і однозначну для всіх випадків відповідь на питання "А чи потрібен колір у знака?" просто неможливо. Відповідь може бути лише індивідуальна, адже кожен випадок у бізнесі – різний. І щоб взагалі зрозуміти, чи потрібний колір для знака, то для прийняття правильного рішення дуже важливо бачити результати пошуку схожих знаків. І тоді вже знати: які подібні ТМ заявлені щодо тих самих товарів. Аналогічно дуже важливо розуміти те, як власник застосовує цей знак: тільки на візитівці? Або це частина етикетки для шампуню.?
Резюмуючи, ми можемо Вам сказати, що найправильніше - це обговорити необхідність кольору знаку з Патентним повіреним або юристами нашого Агентства.

ЩО можна і потрібно зареєструвати?

Торгова марка, як ми вже зазначили вище, може бути словом, зображенням (картинкою, символом) мати в собі комбінацію кольорів, а також - містити ці елементи в будь-яких поєднаннях. Природно, що може подаватися на реєстрацію як і в кольорі, так і без зазначення кольору, тобто у чорно-білому виконанні. А тому багатьох наших Клієнтів цікавить, а що краще реєструвати?
Якщо ж поставити питання, що краще реєструвати, то відповідь не може бути однозначною або загальною для всіх можливих варіантів. Щоб порекомендувати Вам, що краще зареєструвати, нам потрібно знати відповіді на такі питання:

  1. 1. Яка бізнес-задача цієї реєстрації?
  2. 2. Для чого конкретно, тобто для яких товарів та/або послуг Ви хочете зареєструвати саме це позначення?
  3. 3. Що показала перевірка торгової марки? Тобто: які схожі словесні, зображувальні чи комбіновані позначення виявлено? Який ступінь їх схожості з ТМ, що перевіряється? І навіщо ці знаки зареєстровані? Іноді важливим є й питання: а коли подібні знаки заявлені на реєстрацію? І тоді треба думати, що і як правильно реєструвати, щоб проблем не було у Вашої заявки.
  4. 4. Як Ви плануєте використати Ваш бренд? Наприклад, лише на візитівці? А може, й на вивісці? Чи на бирці, прикріпленій до товару? Наноситимете на товар? Розмістите на етикетці коробки? І тут треба думати, що і як правильно захищати. Ми готові вирішувати ці завдання для Вас!
Замовити реєстрацію торгової марки прямо зараз!

Вимоги до торгових марок


Ваш знак має бути придатним до реєстрації відповідно до законодавства України. Тобто - підлягати реєстрації відповідно до Закону про Знаки. Відповідно до цього Закону реєстрації підлягають лише ті знаки, які не суперечать публічному порядку, принципам гуманності та моралі і на які не поширюються інші підстави для відмови у наданні правової охорони. Докладно про те, що не може бути торговою маркою - є нижче на цій сторінці.
Ваш знак реєструється щодо конкретного переліку товарів і послуг у конкретних класах. Класи для реєстрації ТМ (товарного знаку) визначаються згідно з Міжнародною класифікацією товарів і послуг для реєстрації знаків. Ця класифікація створена під егідою Всесвітньої організації інтелектуальної власності. Класи - це деякі групи товарів і послуг, на які розбиті всі мислимі та немислимі товари і послуги. Групуються вони за матеріалом, походженням або областю застосування. Всього класів – 45. Фізично класифікатор – це п'ятитомник формату стандартного аркуша паперу та з дрібним шрифтом. Повний перелік самих класів для реєстрації знаків російською є у нас на цьому сайті. Це розділ меню "Класифікація товарів і послуг".
Визначення класів для реєстрації знаку – це завдання Патентного повіреного. Класи для реєстрації ТМ ми визначаємо виходячи із змісту заповненої Вами та надісланої нам АНКЕТИ-ЗАМОВЛЕННЯ. Самодіяльність у визначенні класів для реєстрації торгової марки загрожує: або Ви не отримаєте тих прав, на які розраховуєте, або Ваші права на ТМ зможуть обійти. Найважче проходить реєстрація в класах, де велика кількість реєстрацій. Це, наприклад, клас торгівлі (35 клас).
Торговельною маркою може бути лише те, що може бути опубліковано в офіційному бюлетені Держслужби інтелектуальної власності "Промислова власність". Теоретично, чинні "Правила складання, подання та розгляду заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг" передбачають, що знак може бути звуковим або світловим. Але Правила відразу зазначають, що такі знаки реєструються Відомством лише за наявності технічної можливості внесення їх до Реєстру та оприлюднення інформації щодо їх реєстрації. Тому позивні радіостанції чи рекламно-музичний ролик можуть бути зареєстровані. Але така звукова торгова марка може бути зареєстрована лише у вигляді запису нотного листа та слів ролика.
Знак, що заявляється, повинен мати розрізнювальну здатність. Тобто Ваша ТМ не повинна бути загальновживаним позначенням для тих товарів або послуг, щодо яких подається на реєстрацію. Не можна, наприклад, слово "СТІЛ" реєструвати для таких товарів, як "столи". А ось словосполучення "ЧУДО-СТІЛ" - вже можна.
Якщо у вас є плани отримати міжнародну ТМ, то Ваш знак має бути придатним для подальшої реєстрації в тих країнах, куди Ви плануєте його заявити. І при цьому треба розуміти, що вимоги тих же США до реєстрації ТМ набагато суворіші, ніж в Україні. Наприклад, у нас у 42-му класі було зареєстровано два знаки. Перший - комбінований знак зі словесною частиною "Patent", Свідоцтво № 48312. І пізніше ще один, другий, комбінований знак зі словесною частиною "Patent", Свідоцтво № 62675. І обидва позначення - для послуг "консультування щодо інтелектуальної власності". У США чи Євросоюзі таке – у принципі неможливо. А особливо – реєстрація знаку зі словесною частиною "Patent" для послуг "консультації щодо інтелектуальної власності". Або принаймні цю словесну частину виключать із правової охорони (дискламація).

Наші фахівці мають великий досвід реєстрації українських брендів у США та багатьох інших країнах. І будуть раді це зробити для Вас!


Ваші ПРАВА по ТМ


Обсяг правової охорони на Ваш знак визначається наведеними у Свідоцтві:
  • • Зображенням знаку (тобто самим зображенням зареєстрованої ТМ)
  • • Переліком товарів і послуг, стосовно яких ТМ зареєстровано.
    Це зображення Вашого Знаку та перелік товарів і послуг вносяться до державного Реєстру.
    Копія внесеного до державного Реєстру зображення Знаку відображається і у Вашому Свідоцтві.
    Також у Свідоцтві публікується перелік товарів і послуг, для яких ця ТМ зареєстрована.
    Таким чином, зображення Знака та перелік товарів і послуг - це і є те, що визначає Ваші права.
Важливо розуміти:
  • • Ваші права діють саме на те зображення (знак), що наведено у Вас в Свідоцтві. • Ваша торгова марка реєструється щодо конкретних товарів та/або конкретних послуг у конкретних класах, що також є у Вас у Свідоцтві.
  • • І права на Вашу ТМ діють саме щодо того знаку, і саме щодо тих товарів і послуг, що зазначені у Свідоцтві. І Вам треба уважно прочитати та чітко розуміти, які права у вас є, а яких немає! Наприклад, багато інтернет-проєктів, не думаючи про права, ганяються за доменами. Ось внаслідок такого недалекоглядного підходу часто буває так: домен – є, сайт навіть – є, а замість прав – дірка від бублика!


Що НЕ може бути торговою маркою


Відповідно до вимог пункту 1 статті 5 Закону України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” правова охорона надається знаку, який не суперечить публічному порядку, принципам гуманності та моралі та на який не поширюються підстави для відмови у правовій охороні, встановлені цим Законом.

Крім того, НЕ МОЖУТЬ бути зареєстровані, згідно із законодавством, такі торгові марки (товарні знаки, торговельні марки):
1. Знаки, які зображують або імітують:

  • • державні герби, прапори та інші державні символи (емблеми);
  • • офіційні назви держав;
  • • емблеми, скорочені чи повні найменування міжнародних міжурядових організацій;
  • • офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма, печатки; нагороди та інші відзнаки.

2. А також знаки, які:

  • • зазвичай не мають розрізняльної здатності і не набули такої внаслідок їх використання;
  • • складаються лише з позначень, які є загальновживаними як позначення товарів і послуг певного виду;
  • • складаються лише з позначень, які є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв'язку з ними, зокрема вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, місце та час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг;
  • • є оманливими або такими, які можуть ввести в оману щодо товару, послуги або особи, яка виробляє товар або надає послугу;
  • • складаються лише з позначень, які є загальновживаними символами та термінами;
  • • відображають лише форму, обумовлену природним станом товару або необхідністю отримання технічного результату, або який надає товару суттєву цінність.

3. Знаки, які є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати:

  • • зі знаками, раніше зареєстрованими або заявленими на реєстрацію в Україну на ім'я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг;
  • • зі знаками інших осіб, якщо ці знаки охороняються без реєстрації на підставі міжнародних договорів, учасником яких є Україна, зокрема знаками, визнаними добре відомими відповідно до статті 6bis Паризької конвенції з охорони промислової власності;
  • • з фірмовими найменуваннями, що відомі в Україні та належать іншим особам, які отримали право на них до дати подання заявки щодо таких самих або споріднених з ними товарів і послуг;
  • • зі знаками відповідності (сертифікаційними знаками), зареєстрованими у встановленому порядку;.

4. Не реєструються як ТМ позначення, які відтворюють:

  • • промислові зразки, права на які належать в Україні іншим особам;
  • • назви відомих в Україні творів науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажі з них, твори мистецтва та їх фрагменти без згоди власників авторського права або їх правонаступників;
  • • прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні осіб без їх згоди.

СКІЛЬКИ можна мати торгових марок?

Кількість Ваших торгових марок – НЕ ОБМЕЖЕНО. Що для фізичної, що для юридичної особи. Скільки треба – стільки і реєструйте. Ви можете мати цілу серію торгових марок, що зробить ваш бізнес більш ефективним. В Україні є безліч фірм та приватних осіб, які мають далеко не одну зареєстровану торгову марку. Станом на 11.11.2022 року згідно з базою даних Укрпатенту можна навести таку цікаву інформацію:
ФІЛІП МОРРІС ПРОДАКТС С.А. (PHILIP MORRIS PRODUCTS S.A.) має аж 1414 зареєстрованих ТМ.
ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "КОНДИТЕРСЬКА КОРПОРАЦІЯ "РОШЕН" має 1044 зареєстрованих позначень.
Приватне підприємство «Науково-виробниче підприємство «Харчові продукти «Мультимікс» отримало в Україні 1025 знаків.
ГСХ Трейдмаркс Лімітед [CY] (це - ХОРТИЦЯ) придбало собі права на 921 зареєстроване позначення.
ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОБОЛОНЬ» зареєструвало собі 700 слів.
Приватне акціонерне товариство «КИЇВСТАР» отримало права на 534 позначення.
Джонсон енд Джонсон має 466 зареєстрованих назв.
БАЯДЕРА МЕНЕДЖМЕНТ ЛІМІТЕД зареєструвало 412 позначень.
Приватне акціонерне товариство «Фармацевтична фірма «Дарниця» зареєструвало на себе 399 знаків.
МАРС, ІНКОРПОРЕЙТЕД має 373 зареєстрованих ТМ.
Карлсберг А/С зареєструвало 327 позначень.
Мерк КГаА має 534 зареєстрованих знаків.
Сосьєте де Продюі Нестле С.А. має 255 зареєстрованих найменувань.
Хенкель Корпорейшн зареєструвало собі 223 позначень.
А/Т тютюнова компанія «В.А.Т.-Прилуки» має 173 зареєстрованих знаки.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Епіцентр» отримало собі 126 позначень.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ «СТУДІЯ 1+1» має лише 78 позначень.
Ваш бізнес також повинен мати портфель брендів!

Як швидко замовити реєстрацію торгової марки

Зателефонуйте 0987733353, напишіть в Telegram, Viber, Skype або на info@tm.ua


Термінологія

  • ТОРГОВА МАРКА. Це - позначення, яке зареєстроване (або подане на реєстрацію) у встановленому Законом порядку. Фактично, це - найбільш поширене українське розмовне словосполучення. Воно утворене від англомовного та загальноприйнятого у світі терміну trade mark. Ще в українській мові іноді вживають і юридично помилкові синоніми: товарний знак, торговий знак або товарна марка. Але це - все одне і теж, що і торгова марка.
  • ТОРГОВЕЛЬНА МАРКА. Саме цей термін передбачено чинним українським Законодавством. Вперше він з'явився в Україні у 2004-му році відповідно до нової редакції Цивільного кодексу.
  • БРЕНД. Це – не юридичний термін. Це той стійкий образ, імідж і репутація самої компанії, або її конкретних товарів/послуг, який у свідомості її споживачів ототожнюється із якимось словом. Терміном бренд позначається вже широко відоме позначення. Тепер цей термін як у ЗМІ, так і серед частини споживачів використовується дуже часто. З погляду Патентних повірених та юристів, поняття бренд та реєстрація бренду - це не юридичні терміни. А скоріше - терміни, які використовуються фахівцями в рекламі чи маркетингу. Тобто якщо Ви скажете нам, що вам потрібна реєстрація бренду, то ми Вас зрозуміємо.
  • ЛОГОТИП. У класичному трактуванні (від грец. Logos - слово і Typos - відбиток) - оригінальне зображення, графічно - символьне зображення для позначення товару, послуги чи особи. Логотип, як правило, спеціально розробляється з метою індивідуалізації та залучення візуальної уваги. Реєстрація логотипа - це те саме, що й реєстрація ТМ.
  • ЗНАК ДЛЯ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ. Цей термін раніше використовувався у Законі "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг". А в редакції цього Закону від 14.10.2020 – залишився лише у його назві. За текстом цей термін замінено на торговельну марку.
  • TM - загальноприйнята у світі абревіатура. Є скороченням від англійського "TradeMark". Як правило, символ проставляється поряд із тим знаком (логотипом), який поки що тільки подано на реєстрацію, але ще не зареєстровано відповідно до національного законодавства. В Україні цей попереджувальний символ не передбачено Законом. Тому у нас у країні законодавчої регламентації застосування чи розміщення – просто не існує. Але, як правило, його ставлять наприкінці поданого на реєстрацію знаку, трохи вище та правіше.
  • ® - це попереджувальне маркування (саме так у Законі - "попереджувальне маркування"), тобто попереджувальний символ вже зареєстрованого позначення. Є першою літерою (латинською R) англійського слова "Registered", тобто - "Зареєстровано". Проставляється поряд із вже зареєстрованим знаком. Як правило, цей символ ставиться в кінці зареєстрованого знаку, трохи правіше і вище за нього.
  • © - перша літера від англійського слова Copyright (копірайт або в перекладі - авторське право). Застосовується для позначення власника майнових авторських прав. Закон "Про авторське право і суміжні права" передбачає наступний порядок написання символу авторського права (копірайту): на початку - латинська літера С у кружечку, далі - ім'я власника прав, а вже потім - рік першої публікації цього об'єкта авторського права.
  • (Р) - символ охорони суміжних прав на фонограми. Передбачено ст. 11 Міжнародної Конвенції "Про охорону прав виконавців, виробників фонограм та організацій мовлення". Відповідно до цієї Конвенції виробник фонограми для позначення своїх прав може на упаковці розмістити напис, що складається із знаку P, за яким слідує вказівка року першої публікації. Також на упаковці обов'язково має бути найменування виробника цієї фонограми, якому належать майнові права на цю фонограму. Конвенція передбачає і захист прав виконавців: якщо на упаковці не вказано основних виконавців, то попереджувальний напис повинен також включати ім'я особи, яка має права цих виконавців.

Доручіть Ваш бренд нам, бо ми - найкращі!