Реєстрація торгової марки
Україна, Євросоюз та всі країни світу
RU
UA

Торгова марка Європи

патентний повірений та eutm

Ігор Кондратюк

Патентний повірений

1. Вступ.
Вже майже 20 років тому, 20 грудня 1993 року, Європа зробила черговий крок у напрямку загальноєвропейської інтеграції. Згідно з Директивою № 40/94 Ради Євросоюзу про єдину ТМ Співтовариства - у ЄС було започатковано створення нової, загальноєвропейської системи охорони торгової марки (скорочено- ТМ). Вона отримала назву - Community trade mark (застарілий термін). Надалі термінологія була змінена на European Union trade mark (скорочено - EUTM), яка діє і дотепер.
Українському бізнесу більш звичний термін торгова марка Європи (ще кажуть - торгова марка ЄС або Європейська торгова марка).
Важливим чинником для успіху EUTM стало ухвалення в грудні 2002 року рішення про вступ до ЄС ще 10 країн. Це було найважливіше розширення в історії Європейського Союзу. Вирішальний крок уперед зробили Кіпр, Чеська республіка, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Словацька Республіка та Словенія. Це приєднання до ЄС дало новий поштовх до розвитку держав об'єднаної Європи.
У загальному європейському ринку станом на 2020 рік налічувалося більше 453 мільйонів громадян. І це – найзаможніші громадяни планети. За купівельною спроможністю багатим європейцям можуть скласти конкуренцію лише багаті арабські нафтовидобувні країни. Але їх мало, населення нечисленне, та й розташовані вони далеко.

Як швидко розпочати реєстрацію ТМ у Євросоюзі

Подзвоніть 0987733353, напишіть в Telegram, Viber, Skype або на info@tm.ua


2.

Торгова марка Європейського союзу - статистика та переваги


2.1. Відомство та загальна інформація.
Органом реєстрації EUTM є Відомство з інтелектуальної власності Європейського Союзу (European Union Intellectual Property Office, EUIPO), розташоване в іспанському місті Аліканте. Упродовж минулих 20 років, станом на 01.01.2023 року, Заявниками з усього світу в ЄС було зареєстровано 2.205.899 знаків!
2.2. Статистика та тенденції.
За кількістю реєстрацій EUTM серед Заявників із країн ЄС та інших країн світу станом на 01.01.2023 року можна навести такі дані (у дужках через дріб наведена кількість реєстрацій торгової марки із країн, членів ЄС / від загальної кількості зареєстрованих знаків з усіх країн):
  • Перше місце і найбільшу долю (416,088 знаків / 18, 87% від загальної кількості реєстрацій!) займають фірми Німеччини;
  • • На другому місці з невеликим відривом йде США (370,091 знак / 16, 77%);
  • • На третьому місці - Великобританія (226,569 знаків / 10,27 %);
  • Четверте місце - Італія (207,880 знаків / 9,42%);
  • • На п’ятому місці - Іспанія (186,151 знак / 8,5%);
  • Шосте місце - Франція (159, 912 знаків / 7,2%);
  • • На сьомому місці - Китай (151,115 знаків / 6,8%).

2.2. Переваги реєстрації EUTM.
Які ж переваги європейської реєстрації??
а) Унітарний та виключний захист.

  • - Єдиний порядок реєстрації забезпечує надійний захист у всьому Європейському Союзі.
  • - EUTM є єдиною для всіх країн ЄС і надає власникам виключні права, що дають змогу їм заборонити будь-які дії третіх осіб від використання тотожних та схожих до ступеня змішування позначень у їх комерційних діях..
б) Спрощені формальності:
  • - Одна Заявка;
  • - Єдина мова реєстрації (всі документи можуть подаватися однією з офіційних мов ЄС);
  • - Єдиний адміністративний центр;
  • - Єдиний пакет документів;
  • - Простота процедури подання документів.
в) Зменшення витрат.
г) Відсутність потреби національної реєстрації. У якості EUTM може реєструватися і те позначення, яке вже було подано на реєстрацію або зареєстроване за національною процедурою.
д) Немає обмежень щодо кількості знаків в одного власника.
е) ТМ ЄС - ключовий елемент політики компанії, що експортує, в об'єднаній Європі: збільшення її цінності означає не лише утримання на ринку, а і придбання нових часток ринку. ТМ Євросоюзу – ідеальний інструмент для того, щоби підтримати надійний зв'язок зі споживачем у Європі. Вона не лише ідентифікує походження товарів та послуг: вона встановлює відносини зі споживачем у загальноєвропейському масштабі, підвищує репутацію компанії та гарантує стабільність якості. Така ТМ - це також перспективне капіталовкладення. Права на неї можуть передаватися по Ліцензійному договору, використовуватися у франчайзингу та продаватися. Як інструмент маркетингу, зареєстрована EUTM може скласти головний актив компанії.
ж) EUTM надає переваги однорідного захисту в усіх країнах Європейського Союзу лише на підставі однієї процедури реєстрації в EUIPO. Ця процедура є гарною альтернативою на додаток до двох раніше існуючих процедур: національної та міжнародної. Кожен із трьох типів процедур пропонує той рівень захисту, який найбільше відповідає певним діловим потребам.
Національна ТМ - пропонує захист, обмежений ринком однієї єдиної (окремої) країни. Торгова марка Європи - пропонує захист для повного ринку в межах Європейського Союзу. Міжнародна реєстрація за Мадридською системою - виконує специфічні потреби тих, хто бажає отримати захист і в країнах Євросоюзу, і поза ним.
Ці три типи процедур взаємно не виключають один одного. Різні зв'язки між ними дають змогу компаніям розвивати систему захисту своїх брендів відповідно до їхніх потреб. Починаючи з 1 жовтня 2004 року Європейський Союз приєднався до Мадридського протоколу. Таким чином, було встановлено тісніші зв'язки процедури реєстрації EUTM з Мадридською системою.
Замовити реєстрацію ТМ Євросоюзу зараз!
3.

Процедура реєстрації ТМ Євросоюзу.


3.1. Які знаки можуть бути зареєстровані?
Торгова марка ЄС має відповідати двом умовам:
1) Мати можливість відтворення в графічній формі.
2) Давати змогу відрізнити товари та послуги однієї компанії від товарів та послуг іншої компанії.
Можуть реєструватися наступні торгові марки:
  • слова, придумані (неологізми) або які належать до вже відомих мов (в останньому випадку вони не повинні використовуватися тією мовою як родові (терміни, терміни, умови) для товарів та послуг, для яких знак застосовується;
  • прізвища та імена;
  • підписи (екслібриси) та символи;
  • словосполучення, цифри (номера);
  • акроніми (абревіатури);
  • лозунги (слогани);
  • комбінації: підписів (екслібрисів), цифр (номерів), шрифтів, знаків, емблем (графічних символів); рекламних девізів (слоганів);
  • ескізи, малюнки, візерунки, фігури та піктограми;
  • портрети людей;
  • збірки слів або графічних елементів чи складних ознак (підписів, які пов’язують усні та графічні символи;
  • ярлики, етикетки, наклейки, бирки, клейма;
  • тривимірні торгові марки (типу форми товарів) або упаковка;
  • кольори або комбінації кольорів;
  • звуки, в їхньому специфічному музичному звучанні.
3.2. Хто може отримати торгову марку Спільноти.
Доступ до реєстрації торгової марки Співтовариства, як правило, є відкритим для всіх типів претендентів. Будь-яка фізична особа може подати на реєстрацію свій знак як загальноєвропейський знак Співтовариства. Немає потреби бути бізнесменом або мати намір використовувати ТМ безпосередньо на ринку. Графічний символ (тобто те, що ми зазвичай розуміємо під словом логотип) може бути зареєстрований автором (розробником) з остаточною метою передачі цього знаку іншій компанії. Однак, недобросовісна реєстрація може закінчитися анулюванням Знаку.
Також доступ до реєстрації відкритий для захисту прав як на знаки Асоціацій (колективні знаки), так і для холдингів (для використання в компаніях, якими вони керують).Реєстрація можлива і громадськими організаціями. Тобто, можлива всіма, хто бажає ідентифікувати свої товари чи послуги у Євросоюзі.
Усі громадяни ЄС та зареєстровані в ЄС юридичні особи, громадяни та юридичні особи інших країн можуть бути власниками EUTM.
3.3. Подача Заявки та представники.
Офіс EUIPO – це структура, відчинена для кожного. Будь-яка зацікавлена компанія та приватна особа можуть мати справу безпосередньо з нею, подавши заяву прямо в офіс.
Проте, офіс EUIPO для Заявників з країн, які не є членами Європейського союзу, наполегливо рекомендує користуватися послугами професійних представників (європейських Патентних повірених) або професійних юристів із держав ЄС (вони також мають відповідати певним вимогам).
3.4. Професійні представники та юристи.
При реєстрації EUTM бажано користуватися послугами спеціалізованих представників (Європейських Патентних повірених). Досвід та поради Повіреного здійснять професійну допомогу компаніям, працівники яких не мають досвіду подачі заявок на EUTM.
3.5. Мови для діловодства по Заявкам.
Заявка може бути подана будь-якою з 23 мов Європейського Союзу в якості «першої мови». Чому лише 23? Так передбачено в офісі EUIPO.
Крім цього, необхідно обрати другу мову з наступних п'яти мов Офісу: англійська, французька, німецька, італійська або іспанська. Друга мова повинна відрізнятися від першої обраної мови і використовуватиметься як мова для можливих процедур заперечення та/або відмови.
3.6. Вибір знаку.
Вибір знаку для використання в країнах із різними мовами, культурами, традиціями та звичаями потребує більш обережного підходу, ніж до національного українського знаку.
Очевидно, що при виборі нового слова (словосполучення) бажано залучити групу спеціалізованих лінгвістів – професіоналів.
3.7. Порядок подання заявки.
Заявка може бути подана або безпосередньо до офісу EUIPO, або до національного Відомства інтелектуальної власності в будь-якій Державі-члені Європейського Союзу.
При прямому поданні Заявки в офіс EUIPO, документація Заявки може бути подана за допомогою онлайн-системи Відомства (e-filing). А також може бути надіслана поштою або спеціальною кур'єрською службою.
Для подання заявки потрібні:
- Заповнена форма Заявки мовою ЄС;
- Перелік товарів та послуг, щодо яких потрібна реєстрація;
- Додана роздруківка самого знаку.
- Документи про сплату мита за подання.
- Довіреність на представника.
ВАЖЛИВО: за кожною Заявкою необхідно провести повну оплату основного мита за подання плюс доплату за кількість класів.
Правильно подана в офіс EUIPO та повністю оплачена Заявка протягом 1-3 днів з'явиться в базі The TMview database.
3.8. Повідомлення про результати перевірки знаку офісом EUIPO.
Перевірка починається та проводиться тільки після подання документів Заявки та повної оплати мита за її подання. Перевіривши повноту оплати, офіс EUIPO спочатку проводить формальну експертизу поданих документів. А потім Заявка розглядається на відповідність до інших вимог законодавства ЄС (на відсутність інших підстав для відмови). Також здійснюється пошук раніше заявлених подібних знаків ЄС. Про результати розгляду повідомляється Заявник. Одночасно Офіс надсилає копії Заявки до Патентних офісів держав-членів Співтовариства.
Протягом 3-х місяців Патентні офіси держав ЄС проводять власний пошук подібних знаків та направляють результати до Офісу EUIPO. Про ці результати повідомляється і Заявник. Якщо на даному етапі перешкод для реєстрації знаку не виявлено, Офіс не пізніше одного місяця публікує Заявку.
3.9. Абсолютні підстави для відмови в реєстрації.
Знак може бути відхилений при наявності абсолютних підстав будь-якою державою та офісом EUIPO, тобто, на підставі особливих характеристик знаку, який заявляється.
Абсолютні підстави для відмови:
  • Знак не повинен бути родовою ознакою (терміном) для товарів або послуг на будь-якій із мов Європейського Союзу;
  • Знак не повинен визначати однією з вищезгаданих мов якість, кількість, цінність, географічне походження або інші характеристики товарів чи послуг;
  • Знак не повинен бути загальноприйнятим знаком (символом) звичайною мовою або в усталеній практиці торгівлі, нехай навіть у одній із Держав - членів Європейського союзу.
3.10. Публікація Заявки.
Заявка буде опублікована через 1 місяць з дня отримання офісом EUIPO результатів пошуку, якщо немає жодних абсолютних підстав для Відмови та якщо Повідомлення про результати пошуку ранніх знаків не змушує Заявника відкликати Заявку.
Якщо Заявка не відхилена на абсолютних підставах і не відкликана, вона видається в Бюлетені торгових марок Співтовариства офісом EUIPO усіма офіційними мовами Європейського Союзу.
Подача Заперечень. Третя сторона протягом 3 місяців від дати публікації може подати Заперечення проти Заявки та сплатити мито за розгляд цього Заперечення. Подане Заперечення надсилається Заявнику, який має право на нього відповісти.
Якщо жодних заперечень не надійшло протягом трьох місяців після публікації, то ТМ буде зареєстровано.
3.11. Строк дії реєстрації торгової марки Співтовариства.
Початкова реєстрація - на строк 10 років. Цей строк може бути продовжений необмежену кількість разів на кожні наступні 10 років за заявою власника.

4.

Вартість реєстрації торгової марки Євросоюзу


Короткий виклад мит / вартості ми наводимо нижче:
  • Мито за подачу Заявки в електронному вигляді по одному класу МКТП складе € 850. Але якщо Заявник хоче подати Заявку у паперовому вигляді - то таке мито по одному класу складе вже € 1000.
  • Мито за подання Заявки по двох класах МКТП складе € 900.
  • Мито за подання Заявки по трьох класах МКТП складе € 1050. Тобто, доплата за третій та кожен наступний клас складе € 150.
  • Вартість проведення попереднього пошуку та перевірки ТМ на тотожність і схожість зі знаками, раніше заявленими в ЄС - близько € 200. Вартість розраховується залежно від кількості країн, які перевіряються. Це не обов'язковий платіж, лише за бажанням Заявника. Але його бажано зробити ДО подання Заявки, щоб уникнути отримання відмови в реєстрації.
  • Вартість послуг європейського Патентного повіреного складатиме € 350 за подання Заявки в трьох класах (без вартості Попереднього пошуку та перевірки).
  • Наші послуги складають € 200 за всю процедуру реєстрації (без вартості Попереднього пошуку та перевірки).
  • ОТЖЕ мінімально вартість становитиме: 850 (Мито за онлайн подачу Заявки по одному класу) + 350 (Гонорар європейського Патентного повіреного) + 200 (наші послуги) =€ 1400.
Короткий коментар до вартості.
Хотілося б зазначити, що вартість реєстрації ТМ ЄС в кілька разів перевищує вартість реєстрації знаку за національною процедурою в Україні. Але ми - лише окрема країна. І національна процедура не дає жодного захисту на міжнародному рівні.Тому нашим національним експортерам вкрай необхідний такий захист їхніх брендів у Європі, який би надійно захистив їх у всіх країнах Союзу. Крім того, українському Заявнику необхідно залучити для реєстрації бренду і європейського Патентного повіреного. Водночас будь-які дії без українського Патентного повіреного вбачаються досить складними. Особливо через те, що навіть саме листування з іноземним Повіреним може мати певні складнощі.

ВИСНОВКИ:
Положення Директиви № 40/94 Ради Європейського співтовариства про єдину ТМ ЄС стало важливим етапом у розвитку захисту прав інтелектуальної власності європейських держав.
Процедура реєстрації EUTM має високу популярність серед підприємців та комерційних організацій Євросоюзу. Вона показала свою універсальність та перспективність.
EUTM не треба сприймати, як ще одну систему реєстрації знаків, аналогічну до процедури, встановленої Мадридською Угодою та Протоколом до неї. Мадридська система лише створює систему спрощеної міжнародної реєстрації знаків, що дозволяє подати Заявку через національне Відомство і вказати в ній держави, в яких вимагається охорона знаку. Мадридська система не створює єдиної торгової марки, що діє на території всіх країн-учасниць Угоди та Протоколу.
EUTM дійсна на всій території такого економічно розвиненого міждержавного об’єднання, як Європейський Союз. Можлива реєстрація колективних символів, тобто позначень, які належать асоціаціям та іншим колективним утворенням.
Головним недоліком EUTM є і головна її перевага: позначення, заявлене на реєстрацію, має мати всі необхідні ознаки охороноздатності на ВСІЙ території ЄС, а не в окремій країні. Єдиний характер EUTM унеможливлює охорону в разі, якщо причини для відмови у наданні охорони існують хоча б в одній із держав, що входять до ЄС. Тобто: або охорона скрізь, або - ніде!
Перспективи вступу України до ЄС та, відповідно, покращення умов для експорту товарів до Європи вимагають пильної уваги експортерів до процесів реєстрації своїх брендів. І незаперечною підмогою в цьому їм може бути процедура реєстрації ТМ Європейського співтовариства.

РЕСУРСИ, використані для підготовки Статті:
1. european-union.europa.eu - сайт Європейської спільноти.
2. euipo.europa.eu - сайт the European Union Intellectual Property Office (EUIPO)

© Патентний повірений Кондратюк І. В., 2003-2023


Реєстрація торгової марки Європи!