Обставини виникнення доменних спорів
Обставини виникнення доменних спорів.
Успішне доменне ім’я та веб-сайт, що на ньому розташований – це, як правило, чи не один із найважливіших активів бізнесу. А іноді це ще й основний спосіб пропонування товарів та/чи послуг, які виробляє/надає його власник. І звичайно, як і будь-яка успішна діяльність, впізнаваний домен – це «ласий шматочок» для конкурентів. Коли конкуренти прагнуть нажитися на діловій репутації іншої особи, то в хід ідуть найрізноманітніші хитрощі, в тому числі використання схожого домену, що може вводити в оману споживачів стосовно надавача подібних послуг. А як результат – і до фінансових збитків особи, права якої порушено.
Право на домен .UA.
Враховуючи, що на доменному ринку існує правило, що домен буде належати першому, хто подав його на реєстрацію (а у випадку із доменом .UA – ще і хто перший встигне зареєструвати торговельну марку), дуже часто виникають ситуації, коли особи, які не є добросовісними щодо відповідного домену, намагаються отримати на нього права.
Переважно така діяльність стосується доменних імен, які збігаються з відомими торговими марками або схожі на них. Метою осіб, які діють недобросовісно, зазвичай є отримання прибутку від продажу відповідного доменного імені законному власнику торговельної марки. Звичайно, можуть бути порушені і інші права, проте про предмети доменних спорів ми розповімо окремо.
Тим не менш, використання домену може створити право на використання Знаку. Це відбувається тому, що судова практика визнає, що доменні імена також функціонують як ідентифікатори певного бізнеса. Кожен, хто пропонує товари чи послуги під певним доменом, може набути право користування Знаком, особливо права на використання фірмового найменування. Проте власник торговельної марки має поважну причину на подання позову щодо неправомірної реєстрації/використання доменного імені, тільки якщо його права на торговельну марку були належним чином зареєстровані в Україні на національному рівні або поширюються на Україну через міжнародну реєстрацію торговельної марки. Або власник імені компанії буде мати поважну причину на позов, тільки якщо назва його підприємства зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб для вітчизняних компаній, або згідно діючого правила, зазначеного в статті 8 Паризької конвенції (без додаткової реєстрації) для іноземних компаній.
Право власності чи право користування доменним ім’ям?
Проблема також полягає в тому, що реєстрант, навіть володіючи доменним ім’ям, не має на нього абсолютних прав, а лише отримує його у розпорядження на конкретний проміжок часу на основі відповідного договору з реєстратором чи реєстром, що надає власнику право користуватися цим доменом і виключити реєстрацію його третьою стороною. Більше того, на відміну від майнових прав на об’єкти інтелектуальної власності, домен не має територіального обмеження. Навіть не зважаючи на те, що домен може бути зареєстровано в конкретній зоні - .UA, .BY або .US - його перегляд та використання доступне усьому світу.
Оскільки сам домен не є правом власності, його не можуть порушувати інші домени чи Знаки. Однак порушення прав на використання Знаку, спричинене реєстрацією та використанням доменів третіми особами, може бути прийняте до уваги. Для встановлення порушення щодо доменного імені, перш за все, важливо, чи реєстрація та використання доменних імен порушує права на існуючі знаки, що мають більш ранній пріоритет (торговельна марка, фірмове найменування, добре відомі знаки).
Навіть незважаючи на те, що існує нескінченна кількість випадків, коли права на Знак порушуються при реєстрації та/або використанні доменних імен в Інтернеті, певні випадки є типовими.
Наведемо декілька з типових обставин виникнення доменних спорів:
1. Паразитування на чужому імені. Найчастіше використовуються для введення в оману або протизаконних цілей (в основному це стосується відомих торговельних марок). Один із способів зловживання – направлення спаму під такими доменними іменами, щоб ввести в оману споживачів, нібито цей лист насправді направлено від власника торговельної марки. Таким чином, користувач скоріше вірить цьому листу та довіряє вкладенням, які, можливо, заражені вірусами.
2. Кіберсквоттинг. Реєстрація доменних імен, що містять знаки третіх осіб (найчастіше - відомих), щоб не допустити власника відповідних прав використовувати сам знак для придбання цього домену. Мета цього підходу - продати домен власнику прав на використання знаку за завищеною ціною.
3. Незаконне використання або захоплення домену. Реєстрація в якості домну знаків сторонніх для відтворення на веб-сайтах змісту, які пов'язані з діяльністю власника цих прав. А надалі вже можливі різні варіанти: від наклепу, до продажу товарів/послуг більш низької якості.
Отже, це був стислий виклад обставин виникнення доменних спорів. Обговорення цієї теми буде продовжено в наступних новинах.
© 2020, Адвокат, Патентний повірений Яна Кондратюк, Агентство Українські торговельні марки.
Подібні новини:
ТОП доменов UA наших Клиентов.
Об’ємні торговельні марки Європейського Союзу.
Дізнатись все про торгову марку.
Отримати штрих-код на товари.
Почати реєстрацію авторських прав.
Отримати патент на винахід чи корисну модель.