Об’ємні торговельні марки Європейського Союзу
Об’ємні торговельні марки Європейського Союзу.
Поняття об’ємної торговельної марки в Європейському Союзі.
Правове регулювання Єдиної торговельної марки Європейського Союзу здійснюється Директивами та Регламентами ЄС. Нині чинним являється Регламент про впровадження торговельної марки Європейського Союзу № 2018/626 від 5 березня 2018 року. Даний Регламент був прийнятий за результатами реформи законодавства ЄС про торговельні марки.
До реформи законодавство ЄС, а саме Директива ЄС № 2868/95 від 13 грудня 1995 року, давала наступне визначення торговельній марці (тут і далі у перекладі із мови оригіналу): «будь який знак має бути представлений графічно, зокрема, словесно, у тому числі особистим ім’ям, малюнком, літерами, цифрами, формою товарів або їх упаковки, за умови, що такі ознаки здатні відрізняти товари або послуги одного підприємства від товарів і послуг інших підприємств».
Тобто торгова марка ЄС мала відповідати двом критеріям: мати графічне зображення та розрізняльний характер. Дана норма виключала можливість реєстрації нетрадиційних знаків, які не завжди можуть бути відображені графічно: тривимірних об’ємних позначень, звукових та нюхових торговельних марок тощо.
Регламент № 2018/626 скасовує вимогу обов’язкового графічного зображення ТМ. Таким чином, тепер в Регламенті згадуються наступні види торговельних марок: словесні, зображувальні, комбіновані, об’ємні, знаки позиції, знаки руху, знаки візерунку, звукові знаки, кольорові знаки, мультимедійні знаки, голограми тощо.
У даній публікації більш детально розглянемо саме об’ємні торговельні марки. До речі, пляшки є одним з найбільш поширених прикладів об’ємних торговельних марок.
Визначення об’ємної торговельної марки наведене в статті 3 Регламенту: «.. у випадку реєстрації торговельної марки, що складається з тривимірної форми або поширюється на неї, включаючи контейнери, упаковку, сам виріб або їх зовнішній вигляд (знаки форми, об’ємні знаки)…».
Тобто, об’єктами об’ємної торговельної марки Європейського союзу можуть бути (перелік невичерпний):
- об’єкти чи предмети у тривимірній формі, які мають розрізняльний характер;
- в тому числі контейнери,
- упаковка;
- сам виріб;
- його зовнішній вигляд.
Умови та порядок реєстрації об’ємної торговельної марки в Європейському Союзі.
Реєстрація торгової марки теж має ряд важливих практичних питань. Найважливіші з них, які виникають при реєстрації об’ємної торговельної марки, це можливість її представлення експертизі для розгляду Заявки та технічна можливість внесення та відображення в Реєстрі.
Стаття 3 Регламенту передбачає поняття «Представлення торговельної марки» - «Торговельна марка повинна бути представлена в будь-якій відповідній формі з використанням загальнодоступних технологій, якщо вона може бути відтворена в Реєстрі чітким, точним, автономним, легкодоступним, зрозумілим, довговічним та об'єктивним способом, що дозволяє компетентним органам та громадськості чітко та точно визначити предмет захисту, який надається його власнику».
Тобто Регламент дозволяє Заявнику використовувати усі доступні на момент подачі Заявки способи для відображення поданого знаку. Відповідно, Установа приймає на себе зобов’язання відобразити поданий Знак в Реєстрі таким способом, щоб обсяг правової охорони торговельної марки був зрозумілий третім особам.
Згідно із статтею 3 Регламенту «.. ( знаки форми, об’ємні знаки )… марка повинна бути представлена поданням або графічного відтворення форми, включаючи комп'ютерні зображення, або відтворення фотографіями. Графічне чи фотографічне відтворення може містити різні види. Якщо представлення не надається в електронному вигляді, воно може містити до шести різних видів».
Зрозуміло, що для тривимірної об’ємної торговельної марки недостатньо буде подачі фотографічних зображень, які фіксують поданий знак у статиці, без можливості побачити його з різних кутів зору. Тому рекомендується подавати додатково електронні файли: комп’ютерні моделі тривимірного знаку (файли 3D-графіки), креслення, відео файли із демонстрацією поданого знаку з різних ракурсів тощо. До того ж, об’ємні торговельні марки можуть містити у своєму складі словесні позначення, етикетки тощо.
Що стосується внесення даних Заявки та зареєстрованого об’ємного знаку в Реєстр, стаття 7 Регламенту встановлює, що «.. Публікація заяви повинна містити: в тому числі представлення знака разом з елементами та описами, зазначеними у статті 3, де це застосовується. Якщо представлення надано у вигляді електронного файлу, воно повинно бути доступним за допомогою посилання на цей файл».
Слід відмітити, що База торговельних марок Європейського Союзу містить переважно фотографічні зображення об’ємних торговельних марок. Це може бути як одне зображення, так і декілька, які можуть дати уявлення про об’ємну торговельну марку з різних ракурсів. База містить близько 11 тисяч об’ємних торговельних марок, з них біля 5 тисяч – зареєстровані та діючі знаки. Близько 30% складають товари 32, 33-го класів МКТП , тобто пляшки. Недаремно на початку статті було вказано, що пляшки є одним з найбільш поширених прикладів об’ємних торговельних марок, як наслідок – найчастіше реєструються.
Також у вигляді об’ємних торговельних марок реєструють упаковку та самі товари харчової, косметичної, ювелірної продукції, побутових речей, одягу, взуття, музичних інструментів, моделі іграшок, автомобілів, меблі тощо.
Висновки
Підсумовуючи вищесказане, слід відмітити, що правове регулювання реєстрації об’ємних торговельних марок Європейського Союзу є досить прогресивним та враховує останні тенденції правового регулювання інтелектуальної власності у світі.
© Оксана Власюк, Агентство Українські торгові марки, 2020
Схожі новини:
Дух Норвегии в промышленных образцах.
ТМ в Таможенном реестре: соответствие процедуры.
Дух Норвегии в промышленных образцах.
ТМ в Таможенном реестре: соответствие процедуры.
Повернутись на Головну сторінку реєстрація торгової марки
Дізнатись все про торгову марку
Отримати штрих-код на товари
Негайна реєстрація авторського права
Отримати патент на винахід чи корисну модель